Kelebihan Bercium


~ Assalamualaikum ~

Ahli perubatan mendapati bahawa ciuman adalah baik untuk kesihatan. Haaaaaa, sebelum tu sila ambil cermin dan tengok muka masing-masing dulu ye cik abang dan cik kakak sekalian. Pipi semua dah merah. Malu lettew. Ekceli aku pun tengah senyum sorang2 tulis entry ni. Ceh, ada aku kisah? Ahakz. OK lah. Sila teruskan pembacaan korang sambil tutup muka dengan bantal busuk yang ada kat sebelah tu untuk cover malu. Padahal malu-malu kucing je tuh. Hewhewhew~


Budak-budak jangan tiru aksi ni.


Kelebihan Bercium

1. Pasangan yang memberi ciuman perpisahan setiap pagi kepada pasangan hidupnya sebelum pergi ke tempat kerja rata-rata memiliki jangka hayat lima tahun lebih lama berbanding dengan pasangan yang tidak melakukan rutin ini. Bercium dalam waktu lama boleh membantu sistem peredaran darah kita. Ketika berciuman, detak jantung menjadi semakin cepat hingga 110 degupan jantung per minit. 


2. Bercium adalah sangat baik untuk mendorong kepercayaan diri. Membuatkan seseorang itu berasa lebih dihargai dan tenang. Tapi janganlah sampai nak bercium kat depan orang ramai pulak ye, itu dah over-confident  namanya!


3. Bercium mampu membakar kalori (2-3 kalori per minit) dan dapat meningkatkan tahap metabolisme badan. Ada yang mengatakan, bahawa dengan bercium selama tiga kali sehari (minima 20 detik per ciuman) boleh membantu mengurangkan berat badan. Ini merupakan tips yang paling senang untuk diamalkan bagi mereka yang nak cepat kurus macam aku. Hewhewhew~


4. Ciuman cukup sinonim sebagai penghilang stress. Benar! Ciuman yang berlangsung lebih daripada tiga minit dapat membantu kita untuk melawan stress. Ciuman penuh ghairah boleh menghilangkan ketegangan, mengurangkan perasaan negatif dan sekaligus membuatkan kita berasa lebih bersemangat. Tapi kan, ada jugak orang yang makin stress selepas bercium. Nak tahu kenapa?? Haaa ni semua gara-gara ikan dalam kuali hangus laa. Siapa suruh bercium masa tengah masak. Kahkahkah... =P


5. Bercium menggunakan setidaknya 30 otot wajah dan mencegah pipi kendur. Otot pipi akan menegang dan menjadikan kulit muka menjadi lebih halus. Patut laa ramai orang cakap, pasangan yang baru berkahwin akan kelihatan lebih berseri. So tak lain tak bukan inilah antara sebabnya kan? Untung laaa..Hahaha! =p


6. Ciuman baik untuk jantung. Setelah bercium, paru-paru akan bekerja lebih keras. Kira-kira 60 tarikan nafas per minit jika dibandingkan dengan nafas normal iaitu hanya 20 kali tarikan nafas per minit. Ini sangat baik untuk mencegah penyakit paru-paru,  menurunkan tekanan darah dan kolesterol berlebihan.


7. Mereka yang sering bercium jarang mendapat masalah sakit perut. Seperti yang kita semua dah belajar masa kat sekolah dulu, perut adalah tempat pengumpulan asid. Air liur pulak bersifat alkali. So kalau asid dan alkali bergabung, neutral lah jadinya kan? Kita sakit perut sebab perut banyak asid. Dengan bercium, kita mampu mengurangkan kadar keasidan dalam perut berikutan air liur yang terhasil kesan daripada aktiviti bercium telah menolong kita untuk tidak sakit perut. Wah ayat apa aku guna ni. 


8. Last but not least, bercium juga dapat mengurangkan penyakit gigi.  Selama berciuman, tubuh badan kita akan mengeluarkan antibiotik melalui air liur yang bertindak sebagai anestetik untuk menjaga gigi supaya sentiasa berada dalam keadaan baik, mencegah gigi berlubang dan kerosakan gigi. Tapi dengan syarat, dua pasangan yang berciuman harus menjaga kebersihan mulut. Jangan lupa gosok gigi dulu ye. Hahaha!



TAPI INGAT!!! 
PASTIKAN ANDA BERNIKAH DAHULU SEBELUM BERCIUM!!!


p/s: So tunggu apa lagi..cepat2 lah kahwin.... =D
~xoxo~


5 comments:

  1. tersenyum tersipu2 saya baca entri awak nie..hikss ;p baru tau bnyak faedahnyer.tp 2la,yg pntg kne halal dlu tau :D

    ReplyDelete
  2. haahaha...jangan fikir lebih-lebih.. =D

    ReplyDelete
  3. terlebih dah pun... muhahahaha... =P

    ReplyDelete

Komen Selagi Boleh