Katakan TIDAK Kepada Perut Buncit !


Hello ! Hai semua.. Watpe tu? Baru pas makan ea? Cedap tak? Mesti banyak gler makan tadi. Habis laa moncet pewot tu. Hakhak! Ramadhan dah dekat, so ingat2 la sikit masa makan tu. Cuba latih diri untuk puasa, biar nanti perut tu biasa, xdela keje nak gastrik tipu2 je time Ramadhan nanti. Baideway kalau ada sesape yang rasa pewot dia tu dah moncet, jemput laa baca entry ni, terutamanya kepada abang-abang polis di luar sana. Hehehe.. Jangan lupa amalkan ye! =D




TIPS ELAK PERUT BUNCIT
1. Minum air masak yang banyak.
Apabila tubuh badan kita menerima sumber air yang banyak, keadaan itu akan mencairkan kuantiti sodium dalam tubuh badan sehingga membolehkan kuantiti air yang keluar dari tubuh badan juga meningkat. Mendapatkan jumlah air yang banyak juga akan menjaminkan fungsi hempedu yang lebih efektif sewaktu proses pembuangan air berjalan dengan lancar.


2. Makan perlahan-lahan.
Ketika menjamah makanan, kita tidak digalakkan makan dengan cepat kerana udara akan terkepung di dalam usus dan seterusnya membentuk gas yang menggalakkan perut menjadi buncit. Makanan yang tidak dikunyah sehingga kecil juga tidak dapat dicerna dengan sempurna yang seterusnya menyebabkan proses kembung perut berlaku.


3. Kurangkan garam dalam makanan.
Terlalu banyak garam dalam proses diet akan menambah ekstrak sodium terhadap cairan dalam tubuh dan melambatkan mekanisme proses pengeluaran air dari sel badan. Akibatnya, perut akan menjadi kembung dengan gas-gas yang terbentuk.




4. Makan makanan yang penuh serat.
Serat adalah elemen yang penting dalam piramid makanan. Untuk mengimbangi kuantiti air dalam tubuh badan, amalan memakan sayur-sayuran hijau dan buah-buahan seperti epal dan pear dapat membantu dalam proses penjagaan ini.



5. Kesan pengambilan ubat.
Terdapat juga kajian yang dilakukan mengatakan, pengambilan pelbagai jenis ubat-ubatan menjadi salah satu punca perut menjadi buncit. Sebagai contoh, ubat Aspirin yang terlalu kerap di ambil akan menyebabkan timbulnya penyakit lain seperti sembelit.


6. Hindari sembelit.
Sembelit berlaku apabila seseorang itu mengalami masalah dalam pembuangan dan hanya membuang tidak lebih dari tiga kali seminggu. Sebagai akibat dari penyakit ini, perut akan mengumpul gas-gas yang berlebihan dan merangsang isi perut mengumpul lemak-lemak yang boleh menyebabkan kekembungan dan buncit. Oleh itu, pengambilan serat adalah digalakkan.


7. Lakukan senaman atau bersukan.
Bersukan sebanyak tiga kali seminggu dapat membantu meningkatkan kadar metabolisme dalam tubuh badan yang bagus untuk pembakaran dan pemecahan lemak. Bersukan akan membantu menggerakkan cairan berlebihan dalam perut dan dikeluarkan dari tubuh badan sebagai peluh. Ini seterusnya akan mengekalkan bentuk badan seseorang yang sesuai dengan ketinggian dan berat badan.


Selamat mencuba!


Spangenberg merupakan model dari Eropah paling kurus. Saiz pinggangnya cuma 20 inci! Woww!!! Dia mempunyai ketinggian 170cm dan berat 38 kilogram. Errr tapi xpyh la berangan nak jadi macam dia pulak ye..hahahaha~

Agak-agak laa kan tegur pasal perut kawan, jangan sampai kawan kecik hati... =D


Ingat tu ! Jangan kutuk-kutuk orang lain sesedap rasa... =D




p/s : Jom amalkan diet yang telah diajar oleh baginda Rasulullah s.a.w...



2 comments:

  1. lama dah cari reasons why kena makan pelan-pelan. thanks for sharing :)

    ReplyDelete

Komen Selagi Boleh